вторник, 18 июня 2019 г.


Тема: Щирість, мужність і оптимізм героїні повісті «Полліанна», її вплив на життя міста 
Мета: продовжити роботу над текстом повісті «Полліанна»; охарактеризувати особливості художнього світу, описаного авторкою, з'ясувати, які зміни відбулися у житті мешканців міста з появою Полліанни; проаналізувати поведінку друзів головної героїні; розвивати в учнів уміння узагальнювати, висловлювати судження на основі прочитаного, сприяти вихованню віри в найкращі людські чесноти.

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання: мультимедійна презентація, висловлювання видатних людей,  опорні схеми, таблиці.

Епіграф: 
Радість - це не просто усмішка на обличчі.
 Радість - це віра в краще тоді, коли краще бачиться гіршим ...
 Ельчин Сафарлі "Кохання з дна Босфору"
Хід уроку
І. Організаційний момент

Як ви вважаєте, чого в житті людини більше — радості, відпочинку, розваг чи неприємностей, важкої, обтяжливої роботи, складних обставин? (Мабуть, останнього).  Невже ж тоді доводиться весь вік сумувати й страждати?
Відомий американський психолог Д. Карнегі вчить, що треба намагатися перетворити кислий лимон на солодкий приємний напій — лимонад. Тобто знаходити в складних життєвих ситуаціях щось приємне, повертати собі на користь.
ІІ. Гронування
На дошці сонечко з написом «Радість», діти на промінчиках пишуть, що для них означає це слово.
 Що таке радість?
► Якого кольору радість?
► Чим пахне радість?
► Яка вона на смак? А на дотик?
ІІІ. Робота з текстом твору.
- Знайдіть у тексті та зачитайте портрет Полліанни.
(«...Худорлява дівчинка в сукенці в червону клітинку, брилику і з двома грубенькими світ- ло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко поверталось то ліворуч, то праворуч, видивляючись когось».)
- За допомогою яких художніх засобів створено портрет, яка його роль, як він характеризує головну героїню?
(Епітети: «худорлява» - говорить про бідність та нелегке життя дівчинки; «миле» - говорить про привабливість, а також у поєднанні зі зменшувально-пестливим словом «личко» - про симпатії авторки до своєї героїні. Перші слова Полліанни, звернені до Пенсі, - «Я така рада, рада вас бачити» - сповнені доброти і надії, дають оптимістичне спрямування всьому твору.)
- Відшукайте і зачитайте епізоди, в яких Полліанна говорить про своїх батьків. Як ці роздуми характеризують її?
(Дівчинка дуже страждає без батьків, родини, але тішить себе тим, що тато пішов на небо, щоб бути разом із мамою та іншими дітьми. їй дуже самотньо і вона щосили намагається зна-йти для себе розраду, тягнеться до людей, які, на жаль, не завжди до неї привітні.)
- Як розкривається характер головної героїні?
(Через спілкування з мешканцями міста.)

ІV. «Детектор брехні» (потрібно дати відповідь: так або ні)
1. Батько Поліанни був лікарем? (-)
2. Сім’я була бідною (+)
3. Дівчинку взяла на виховання сестра матері? (+)
4. Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами? (+)
5. Поліанна була веселою і радісною? (+)
6. Тітку Поліанни звали Ненсі? (-)
7. Тітка Полі дала прочитати книгу Поліанні про Робінзона Крузо? (-)
8. Улюблена гра Поліанни – це хованки? (-)
9. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (+)
10. Незнайомець, з яким познайомилася Полінна на вулиці, був завжди веселим? (-)
11. Полінна дуже любила свої веснянки? (-)
12. Волосся у дівчинки було чорне? (-)

V. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». Написати, які емоції, почуття, явища тощо асоціюються з образом Полліанни. 


 
              

             


(Радість, посмішка, веснянки, сонце, оптимізм, позитив, доброта, любов, дружба, милосердя, терпіння).
   Між іншим, в англійській мові є слово «полліанна». Воно широко використовується і означає «щира, весела людина, невиправний оптиміст».
   У повісті «Полліанна» є образ, з яким неодноразово асоціюється маленька героїня книги. Це  веселка. Один з персонажів книги  Джон Пендлтон  називає Полліанну «веселковою дівчинкою». У Біблії після всесвітнього потопу веселка стає знаменням вічного заповіту між небом і землею, символізуючи милість і прощення.
- Чи знайшла дівчинка друзів? Про це дізнаємось сьогодні на уроці. 

VІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Складання ланцюжка « Кого Полліанна залучила до «гри  в радість»?

Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя.

Дидактична гра «Впізнай героя!»
Умови гри. Учні мають назвати героя за його портретом.
« ...строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу,
коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері. Але навіть якщо усі
ножі лежали на місці і з дверима нічого не відбувалося, вона однаково не усміхалась». ( Міс Поллі)
«Мабуть, їй ніколи не вдасться догодити цій жінці. Ще й особли-
вого досвіду роботи поза домівкою в неї не було. Але коли мама
раптом овдовіла, лишившись з трьома маленькими дітьми на
руках та занедужала, довелося дівчині шукати роботи, щоб
утримувати родину. Тож вона дуже зраділа, коли знайшла місце на кухні у великому будинку на пагорбі». (Ненсі)

«Він був сином старого Тома. У містечку приказували, що коли
старий Том  права рука міс Поллі, то цей красень  її ліва рука.
Він був юнаком доброї вдачі, ще й симпатичний». (Тімоті)
«...До неї ніхто не любить ходити. Якби тільки людям не було її
шкода, жодна душа й раз на день не навідалася б до неї, така вона
уїдлива. От тільки її доньки по-людськи шкода, бо змушена
доглядати за нею». (Місіс Сноу)

«... Гм, -Але він ніколи ні з ким не розмовляє, дитино моя, він
мовчить роками. Хіба що у справах. ...він живе сам у величез-
ному будинку на Пендлтонському пагорбі. Він відмовляється
від послуг кухарки, тому щодня тричі на день ходить їсти до
готелю. Я знаю Селлі Міллер, яка прислуговує йому, так вона
розповідала, що він ледве вичавлює із себе слова, щоб сказати,
що він замовляє. Кожне друге слово доводиться вгадувати. Це конче щось дуже дешеве. Але вона й без слів усе знає». (Джон Пендлтон)

«...мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці. Але нас таких там було багато, і тому їм за мене голова не боліла. І я пішов звідти.
Тепер житиму деінде, але поки не знаю, де саме. Я хотів мати
власну домівку... ну, звичайну   щоб була мама, а не доглядачка.
Як є домівка, то є й родичі, а в мене нікого немає, відколи... татко
помер. Ото й ходжу світами. Вже обійшов чотири будинки, але
ніхто з господарів не схотів мене взяти, хоча я й казав, що відпрацюю. Дарма Що тобі ще сказати?   на цих словах голос хлопчика здригнувся». (Джиммі)

«...Бадьоро наближався найвищий з гурту   чоловік із чисто
виголеним обличчям і добрими очима». (Лікар Чилтон)
«...але ця маленька дівчинка діє на хворих краще за шестиквар-
тову пляшку тонізуючих ліків. І тільки вона здатна розвіяти
кепський настрій містера Пендлтона». (Поліанна)

Ланцюжок
Місс  Поллі – Ненсі  садівник Том  Тімоті  місіс Сноу– Джон Пендлтон – Джиммі – лікар Чилтон

Фізкультхвилинка. Вправа «Белдінгсвільський дощ»
«Чи знаєте ви, який буває дощ? Давайте разом послухаємо. Зараз ви будете повторювати мої рухи. Стежте уважно!»
У невеличкому м. Белдінгсвіль після тривалої засухи здіймається вітер (учитель тре долоні).
Починає крапати дощ (клацання пальцями). Дощ дедалі посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
Починається справжня злива (плескання по стегнах).
А ось град  справжнісінька буря! (тупіт ногами). Але що це? Буря поволі вщухає (плескання по стегнах).
Дощ також стихає (плескання долонями по грудях).
Лише кілька крапель повільно падає на землю (клацання пальцями).
Ледве чути тихий шелест вітру (потирання долонь).
І ось воно  Сонце (руки догори)!
  Таким сонечком для жителів маленького містечка стала Полліанна. Як вони змінилися після зустрічі з дівчинкою-сонечком?

VІІ.  Учитель: Зануримося у світ твору і уявимо себе його героями.
  1. Дослідження ролі Поліанни в житті мешканців міста Белдінгсвіля.
а) життя у маєтку Гарінгтон
- Розкажіть, як Полліанна виконувала «розклад» тітки Поллі. Як ви вважаєте, яким чином дівчинці вдалося відвоювати другу половину дня для того, щоб «жити»? Чому заняття з Полліанною по-різному сприймаються тіткою Поллі та Ненсі?
- Як ви вважаєте, чи була щасливою Полліанна в домі тітки Поллі? Покажіть на прикладах, як розуміють щастя Полліанна та її тітонька. Чому у них таке різне уявлення про це? (Полліанна вважала, що кожен день має бути щасливим, тоді як її тітонька була переконана, що кожен прожитий день має бути «корисним»)
- Як історія з кошеням і собакою розкриває характер Полліанни?
- Розкажіть про реакцію тітки на цей випадок?
- Визначимо роль щоденних прогулянок Полліанни. Яким є її
ставлення до людей? («Я охоче гуляю по околиці, роздивляюся
вулиці й будинки, знайомлюся з людьми. Я так люблю людей ... ».
«Мені подобаються люди, не схожі на інших.»)
- Як пояснити неймовірну любов Полліанни до людей?
- Чи змогла Полліанна знайти друзів у родинному будинку?
- Чому дівчинка любила спілкуватися зі старим Томом, садівником?
- Чим вразила дівчинку історія сім'ї Ненсі?
  2.  Перегляд фрагмета з фільму «Квіти для Ненсі» з метою усвідомлення учнями того, як дівчинка допомогла Ненсі стати щасливою .
- Отже, як змінилося життя в будинку Гаррінгтонів із появою Полліанни? (Завдяки Полліанні оточуючі люди змінюються на краще).
- Як ви вважаєте, чиї зміни були найскладнішими й найважчими? (Найважче змінюється тітка Поллі.)
- Коли тітка вирішила подарувати дівчинці хорошу кімнату?
- Визначте роль у тексті епізоду зачісування тітоньки Поллі небогою.
3.  Читання та обговорення розділу «Полліанна йде в гості»
- Скажіть, чи завжди знайомства і зустрічі є приємними? Хто вони, нові знайомі Полліанни? (Містер Пендлтон  «чоловік ковзнув по ній поглядом», «різко запитав», «витиснув із себе «Гм?». Місіс Сноу  «уїдлива», «до неї ніхто не любить ходити». Дочка мicic Сноу Міллі  «бліда зморена дівчина». Діалоги Полліанни з містером Пендлтоном та місіс Сноу  взірці того, як дівчинка впливає на людей.)
 4.  Перегляд фрагметів з фільму«Полліанна у місіс Сноу» та «Полліанна  у містера Пендлтона» з подальшими висновками, наскільки ці епізоди з екранізації увиразнили учнівське розуміння впливу Полліанни на інших людей. 
- За яких обставин дівчинка познайомилася із місіс Сноу?
- Полліанну назвали «першою, хто хотів побачити» місіс Сноу. Чому?
- Розкажіть, як Полліанна змусила місіс Сноу по-новому дивитися на своє життя.
- Чому навіть Міллі, доньку місіс Сноу, здивували зміни у поведінці матері?
- Із ким ще познайомилася Полліанна під час прогулянки?
- Чому цей кумедний чоловік так привернув увагу героїні?
- Що ви дізналися про містера Пендлтона? 
- Яка біда трапилася з ним?
- Як ви вважаєте, чи не занадто жорстоко вчинила Елеонор Портер, «зламавши» Джону Пендлтону ногу? Для чого, по-вашому, було потрібно зробити статечного джентльмена безпомічним? Навіщо людині дається випробування? (Випробування дається людині, щоб вона навчилася глибше відчувати радість, сильніше й глибше розуміти життя, приймати віру, переосмислювати свої життєві цінності.)
- Чому Полліанна не розгубилася і цим урятувала старого знайомого?
- Як розвивається дружба з містером Пендлтоном? Спробуйте зробити узагальнення на прикладі цих стосунків стосовно того, що дає іншим людям спілкування з Полліанною? (Дівчинка допомагає їм зняти маску, розкрити свою істинну внутрішню сутність. Чим більше вона спілкувалася з містером в Пендлтоном, тим більше переконувалася, що цю сувору людину переповнює ніжність.)
- Як ви оцінюєте пропозицію Пендлтона Полліанні переїхати до нього? Про кого він, по-вашому, більше турбується  про себе чи про неї?
- Чим Полліанна аргументувала свою відмову містеру
Пендлтону? («... я не можу лишити тітоньку Поллі, яка весь
 цей час добре ставилася до мене», «я потрібна тітоньці Поллі
й тому хочу залишитися в неї».)
- Як ви вважаєте, чиєю перемогою було рішення містера Пендлтона взяти Джиммі Біна до себе?
- Які нові риси характеру дівчинки ви відкрили для себе, читаючи цю оповідку? 
  
VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в групах
Складіть опорну схему «Вплив Полліанни на життя міста»


Висновок
  Ясним сонечком входить Полліанна  в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи гру в «радість»  стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існування. Узагальніть, завдяки чому Поліанна змінювала світ навколо себе? (Завдяки позитиву і оптимізму, позитивному ставленню до всіх людей, умінню грати в « Радість», тобто бачити тільки хороше).
ІХ. Розігрування проблемних ситуацій «Радість у маленькому»
► Ви забули ключі від квартири, а батьки пішли в гості і повернуться лише через три години. Звичайно ж, ситуація неприємна. Щоб робила Поліанна? (наприклад, можна прогулятися по вулиці, побачити багато друзів, половити цвіркунів, побігати за метеликами, полежати на траві, милуючись небом, адже ми не часто собі дозволяємо побути на лоні природи)
► Кіт затягнув під диван Вашу улюблену іграшку (нарешті з’явилась нагода прибратися під диваном, а можливо щось старе знайти)
► Ви забули у бабусі свою улюблену книгу (можна прочитати багато нових або повернутися до бабусі, ще раз побачитися, почути її голос, обійняти, повеселитися, почитати для неї цю книгу)
Х. Рефлексія. 
- Пропоную не менш цікаві завдання за вибором: написати або «Сенкан», або девіз життя Поліанни (в парі, в групі або індивідуально).
Сенкан
Поліанна
Мудра і весела.
Живе, радіє та допомагає
Усім у радість грати.
Оптиміст!
Девіз: «Жити – життю радіти!», «Радієш ти, радію я – радіє вся наша Земля!», «Придивись, навколо так багато РАДОСТІ! Живи і радій!».

ХІ. Підсумок уроку.
 Слово вчителя. Ви ділились сьогодні зі мною своїми враженнями, творчістю, а я хочу поділитись з вами віршем:

Поліанно, Поліанно,
Хто ти, дівчинко моя?
Совість, ангел чи спасіння
Наших душ від забуття.
Ти, як промінь сонця, світиш,
Як послання із небес.
Ти, як ангел мій, дитино,
Світлу радість нам несеш.
Дай же , Боже,нам щоднини
Вчитись жити так, як ти-
Сумувати лиш хвилини,
А радіти цілий вік!

  Діти, дякую вам за роботу на уроці і за підготовку до уроку. Нехай в кожному з вас живе Поліанна. І як говорив Цицерон: «У світі немає нічого кращого і приємнішого за дружбу; виключити з життя дружбу  все одно, що позбавити світ сонячного світла».
 ХІІ. Домашнє завдання 
Пропоную подумати над запитанням: Чому я навчився у Поліанни?
або написати лист Полліанні.


Комментариев нет:

Отправить комментарий