воскресенье, 15 ноября 2015 г.

Тема уроку. Уславлення народної казки у вступі до поеми  Олександра Пушкіна «Руслан і Людмила»

 Мета: показати вплив народної казки на творчість О.С.Пушкіна; удосконалювати навички вдумливого читання та аналізу художнього тексту; прищеплювати любов до художнього слова.
Обладнання: портрет О.С.Пушкіна, ілюстрації до вступу до поеми «Руслан і Людмила»
                                                 Що за розкіш ці казки! Кожна є поемою!
                                                                                                     О.Пушкін

                                                 Хід уроку
Чи любите ви читати казки? А слухати? Сьогодні ми відкриємо потайні двері в добру, казкову країну «Лукомор′є» і познайомимося з її жителями. Адже в казках завжди дива, несподіванки, приємні сюрпризи. А щоб чудеса збувалися, ви повинні бути в доброму настрої, відповідати на запитання, думати і бути активними на уроці.
І. Актуалізація опорних знань учнів.
- які казки О.Пушкіна ви знаєте? Скільки їх написав поет?
- чим вони вас привабили?


* Вікторина «Чи знаєш ти цю казку?»
1. Жил был поп,
    Толоконный лоб.
    Пошел поп по базару
    Посмотреть кой - какого товару.
    Навстречу ему Балда
    Идет, сам не зная куда.
                ( «Сказка о попе и его работнике Балде»)

2. В синем небе звезды блещут,
    В синем море волны плещут;
    Туча по небу идет,
    Бочка по морю плывет.
 («Сказка о царе Салтане…»)

3. Жил старик со своею старухой
    У самого синего моря;
    Они жили в ветхой землянке
    Ровно тридцать лет и три года.
    Старик ловил неводом рыбу,
    Старуха пряла себе пряжу.
              («Сказка о рыбаке и рыбке»)

4. На девичник собираясь,
    Вот царица, наряжаясь
    Перед зеркальцем своим,
    Перемолвилася с ним:
    «Я ль, скажи мне, всех милее,
    Всех румяней и белее?»      
                ( «Сказка о мертвой царевне и о семи  богатырях»)

5. Посади ты эту птицу,-
    Молвил он царю,- на спицу;
    Петушок мой золотой
    Будет верный сторож твой.
               («Сказка о золотом петушке»)

ІІ. Знайомство з вступом до поеми « Руслан і Людмила»
Ми продовжуємо наш урок і будемо говорити про таорчість О.С.Пушкіна . І сьогодні ми познайомимося з новим твором, який написаний гарною літературною мовою «У лукомор′я дуб зелений».
Історія створення поеми.
Пушкіну було 20 років, коли він закінчив писати поему «Руслан і Людмила». А задумав написати поет цей твір, коли ще був учнем Царськосільського ліцею. Поема мала великий успіх, молодь була захоплена нею. Перед здивованими читачами розкрилися величезні, накопичені віками багатства усної народної творчості. Перевидаючи поему в 1828 році О.Пушкін приєднав до неї вступ, у якому підкреслив казкову основу цього твору. Початок його записаний зі слів няні Орини Родіонівни: « Ось яке диво: біля лукомор′я  стоїть дуб, а на тому дубі золоті ланцюги, і по тих ланцюгах ходить кіт: угору йде – казки розповідає, вниз іде – пісні співає». Ця чудова російська жінка відома кожному. Вона була великим знавцем російських казок, звичаїв, пісень і билин. Усі її розповіді напоєні «русским  духом».
 Надамо слово автору:
*Звучить аудіозапис у виконанні А.Фрейндліх.
-         які ваші враження? Чи сподобався?
  
ІІІ. Словник уроку ( на дошці)
Пролог – вступ до твору, в якому оповідається про події минулого; він емоційно налаштовує читача на сприйняття.
Лукомор′є - вигнутий у формі лука (зброї) берег моря; вигин берега
Витязь - воїн, богатир
Смарагдовий – яскраво - зелений за кольором
Ватаг – ватажок, командир.
Чахне – худне, марніє.
Також у тексті є застарілі слова, в нашому мовленні вони не вживаються. Автор використовує ці слова, щоб читачі поринули у світ старини, казковості, чарівності.

*Учень читає пролог в перекладі М.Терещенка ( на партах у кожного)

ІV. Бесіда за прочитаним.
- де відбувається подія, зображена у творі?
- чи схожий дуб на чарівний? Чого не вистачає, щоб дуб був чарівним?
- що це за світ? Чарівний, фантастичний?
- коли відбуваються події?
- чиїми очима ми бачимо героїв вступу?
- з казок якого народу взяті герої вступу?
( З російських народних казок «Царівна – жаба», «Мар′я – царівна», «Казка про Івана - царевича, Жар - птицю і Сірого Вовка», «Кощій Безсмертний»)
 Які слова це підтверджують?
- яких казкових героїв зобразив О.Пушкін у вступі до поеми «Руслан і Людмила»?
Так, у вступі багато чудес, є створіння, яких немає у справжньому житті.
Домовий, лісовик, русалка  – це не люди, а духи, їх ніхто не бачив, тільки чув: домовий стукає,вовтузиться  за піччю.  Лісовик живе в лісі, співає пісні без слів, він любить гойдатися на деревах, свистить, лякає людей, вміє наслідувати голосам птахів та звірів. Русалка – живе на болотах. Вночі співає пісень, заманює подорожніх, волосся у неї зелене, як водорості.

V. Робота над композицією твору.
- на які частини можна поділити пролог? ( пролог складається з 3 частин:
 1-6 рядки – зачин, 7 -29 рядки – основна частина, 30-33 рядки – кінцівка)
- що зобразив поет в першій частині? (описав місце і час)
- що ви можете сказати про другу частину?  Вона відрізняється від зачину?
- які твори будуються за таким же принципом? (казки)
- для чого потрібне таке обрамлення – зачин і кінцівка? ( щоб відмежувати  казку від реального життя і повернути слухача до дійсності)
- слово «там» вживається у пролозі 14 разів. Як ви думаєте, чому? (щоб підкреслити, що дія відбувається там – у казці)
- у кінці прологу автор говорить, що і він «там був», і «мед…пив», «бачив дуб зелений», «і кіт учений своїх казок його вчив». Як це розуміти? ( цим поет ніби говорить, що він увійшов у чарівний світ казки й завжди буде насолоджуватися нею)

VІ. Завдання:
У вступі, як у справжній народній казці, сплелося чарівне і реальне. Доведіть це прикладами з тексту, запишіть в таблицю.

Чарівне
Реальне













VІІ. Робота з ілюстраціями.
-         Чи вдалося художнику передати головну думку твору О.С.Пушкіна?

VІІІ. Підсумок.
В пролозі поет стверджує, що і простонародне  може бути прекрасним, в цьому творі автор довів, що любити батьківщину – це насамперед цінити народну творчість, багатство душі простого російського народу.
Читайте Пушкіна, вивчайте Пушкіна, а головне – любіть Пушкіна.


ІХ. Домашнє завдання: вивчити пролог напам′ять

Комментариев нет:

Отправить комментарий