суббота, 10 сентября 2016 г.

«Пісня про Роланда» (X ст.)  Історична основа твору і поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда».
Мета уроку
Навчальна: ознайомити учнів з історичною основою  «Пісні про Роланда», розширити аналіз образної системи твору, схарактеризувати образ Роланда у зіставленні з іншими персонажами;
Розвивальна: розвивати вміння характеризувати художній образ, визначити роль виражальних засобів у його створенні, навички виразного читання, усного мовлення, відповідати на запитання вчителя, узагальнювати і систематизувати набуті знання; 
Виховна: виховувати моральні якості учнів, любов до батьківщини.
Обладнання: тексти „Пісні про Роланда”, електронна презентація «Подорож у часи лицарства»
Тип уроку: засвоєння навичок і вмінь.

                                                            Хід уроку
                       Епіграф:

                                                             ...Граф Роланд вмер – та      переміг.
                                                                                       „Пісня про Роланда”

І. Актуалізація опорних знань.
До числа визначних пам'яток середньовічної літератури відносять старофранцузьке епічне сказання «Пісня про Роланда». На сьогоднішньому уроці ми перенесемося у Францію Х - ХІ століття, згадаємо основні положення лицарського кодексу честі, проаналізуємо образ  Роланда, з'ясуємо історичну правду та вигадку у творі.
      ІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку
ІІІ. Формування нових знань і способів дії
1.     Перегляд презентації «Подорож у часи лиарства"
2. Бесіда з учнями:
·        назвіть найвідоміші вам твори середньовічного героїчного епосу народів світу;
·        а що таке героїчний епос?
·        поясніть, чому всі ці твори виникають приблизно в один і той самий час?
·         які події відбувалися тоді в Європі?
 (Учні пригадують, що ХІІ – ХІV ст. Європа переживає схожі соціальні умови: формуються народності й держави; зміцнюється влада монархів, що борються проти феодальних міжусобиць, приділяють велику увагу захисту рідного краю від зовнішніх ворогів).
  3.  Історико-літературознавчий коментар учня.
         Протягом тривалого часу територія сучасної Франції входила до складу Франкської держави, що досягла свого розквіту за часів владарювання Карла Великого (768 – 814).  Це була класична феодальна держава. Вона поділялась на чималу кількість окремих самостійних володінь. На чолі кожного стояв герцог або граф. Кожен з феодалів був васалом іншого, крупнішого феодала, а головним сюзереном був король, Проте, стоячи на вершині піраміди влади, король був лише першим серед рівних і не мав права втручатися у внутрішні справи своїх васалів.
         Опорою феодалізму була католицька церква. Мовою католицької церкви була латина. Народ же говорив так званою романською (давньофранцузькою) мовою. Нею ж він творив свої прекрасні пісні про хоробрих лицарів та їхні подвиги.
Час виникнення поеми «Пісня про Роланда»  точно не встановлений (ймовірно Х-XI ст.), автор твору невідомий. В основу «Пісні про Роланда» покладено реальні історичні події. Мова йде про далекі події 778 року, коли Карл Великий втрутився у міжусобиці мусульманської Іспанії. Завоювавши декілька міст, Карл обложив Сарагосу, однак через декілька тижнів був змушений зняти облогу й повернутися за Піренеї внаслідок ускладнень у власній імперії. Баски за підтримки маврів напали у Ронсевальській ущелині на ар’єрґард Карла і перебили франків, що відступали. Серед інших, за свідченням Егінхара — історіографа Карла Великого, у цьому бою загинув «Хруотланд, маркграф Бретані», племінник короля. Нападники втекли. Покарати їх не вдалося. Цей історичний факт обростав розповідями учасників, очевидців, які потім стали матеріалом для створення епічних пісень. Потім ці пісні були об’єднані та оброблені одним талановитим автором. Можливо, це був освічений монах на ім’я Турольд: останні рядки поеми — «Бо пісні вже Турольдовій кінець». «Пісня про Роланда» — це художній твір, тому історичні події, зображені у ньому, переосмислені у зв’язку із задумом автора. Наприклад, епізодичний підхід Карла в Іспанію перетворюється на семирічну війну з «невірними» (мусульманами), у якій Карл завойовує майже всю Іспанію, окрім Сарагоси. У Сарагосі править противник Карла — вигаданий цар Марсілій. Убивають реального Роланда баски-християни, а не маври. Такі зміни пояснюються особливістю тематики середньовічного героїчного епосу: зображення боротьби проти іноземців та іновірців за батьківщину та християнську віру.
Дослідники відшукали кількох освічених монахів на ім’я Турольдус, проте невідомо, чи був котрийсь із них творцем чи тільки переписувачем поеми.
         Широкому загалові найвидатніша пам’ятка французького героїчного епосу стала відомою після надрукування 1837 року так званого Оксфордського рукопису. Під такою назвою текст поеми увійшов в історію через те, що автор-колекціонер заповів його бібліотеці Оксфордського університету.
5. Аналіз образу Роланда
·        Які події пов’язані з іменем Роланда?
·        Який настрій у Роланда напередодні бою?
·        Поясніть значення словосполучення „вікопомний бій”.
·        Як Роланд виявляє себе у бою?
·        Як він ставиться до товаришів?
·        У чому виявляється шляхетність лицаря?
·        Що згубило Роланда?
·        Розкажіть про поразку ар’єргарду Роланда.
·        Чому помираючий Роланд повертає своє обличчя до ворогів?
·        Що уособлює цей образ?
6. Індивідуальне завдання:
1. Визначте, кого або що захищають французькі лицарі (короля, Францію, Бога), доведіть це на прикладах із твору.
2. Покажіть, у чому виявився героїзм французьких лицарів, навести відповідні цитати.
3. З'ясуйте, які якості лицарів прославляються у творі, аргументуйте свою думку прикладами з  твору.
         7. Робота з текстом
·        Знайдіть епітети, які характеризують Роланда.
·        Знайдіть приклади гіпербол у зображенні героя. Яку роль вони виконують у тексті?
ІV. Застосування знань, умінь, навичок
1. Проблемна ситуація 
Як ви вважаєте, чи правий був Роланд, коли не попросив вчасно допомоги у Карла?
2. Складання схеми «Основні риси характеру Роланда»
- позитивні: сміливий, хоробрий, сильний, рішучий, патріот, відданий сюзерену, вірний товариш.
- негативні: самовпевненість, нерозважливість, запальність.
   V. Підсумок уроку
·        Що в епоху Середньовіччя вкладали в поняття „лицар”? Чи є Роланд справжнім лицарем?
·        Кого називають героєм? Чи можна Роланда назвати героєм?
·        З якими персонажами  українського героїчного епосу його можна порівняти?
Сюжет „Пісні” розкриває дві теми: це розповідь про боротьбу з язичниками-сарацинами і розповідь про феодальну помсту, в результаті якої був по-зрадницькому вбитий Роланд
Словник уроку.
Героїчний епос
Карл Великий
Ар'єрга́рд (фр. arrière-garde, букв.— тилова охорона) — військовий підрозділ, частина або з'єднання, що охороняє [військо] при поході від фронту в тил або вздовж фронту.
Дюрандаль – твердий
Оліфант – зроблений із слонової кістки

         VІ. Домашнє завдання. Скласти письмово план до образу Роланда, дібрати цитати до образу Карла та Ганелона. Довести близькість епосу до народної поезії (відзначити повтори, постійні епітети, гіперболи тощо).

Комментариев нет:

Отправить комментарий